Foto: Adam Ihse/TT

ARBETET DEBATT. Svensk åkeribransch befinner sig i fritt fall. Priset betalas av chaufförer med sämre löner, ovärdiga arbetsförhållanden och ett farligare arbete. Men priset betalas också av alla hederliga åkerier som utsätts för en prispress som omöjliggör konkurrens på lika villkor. I det läget agerar regeringen alldeles för långsamt. Därför presenterar Vänsterpartiet nu fyra åtgärder som omedelbart måste genomföras, skriver Daniel Sestrajcic och Emma Wallrup.

Vem vill möta en långtradare med en utmattad lastbilschaufför som kört hela natten, på hala svenska vintervägar? Och vem vill dela hans anställningsvillkor?

Misstänkt fusk, mygel och svenska chaufförer och åkare med kollektivavtal som ställs mot desperata utländska chaufförer på ”slavkontrakt”. Skatteverkets rapport om Åkeriverksamhet i Sverige 2015 är skrämmande läsning. Svart på vitt presenteras underlag för att fusket i åkeribranschen är så omfattande som många befarat – misstänkt fusk och fel har hittats i hela 80 procent av de granskade fallen. Sammanlagt har 44 miljoner i extra skatt och avgifter uttaxerats av 40 företag som påkommits med fingrarna i syltburken och runt 1 000 chaufförer utreds för vilket land de ska betala skatt i.

Det är i huvudsak svenska företag som systematiskt använt sig av olika upplägg för att undkomma skatt och dumpa villkoren. Företag anlitar utländska bemanningsföretag, utnyttjar chaufförer som de anser vara egna företagare men som saknar F-skatt, anlitar utländska åkerier som inte är registrerade någonstans, övergår till att anlita utländska chaufförer eller företag som får sämre betalt och sämre villkor. Enligt Skatteverket har det ibland varit av ren girighet och ibland för att man anser sig tvungen att pressa priserna så lågt för att få uppdraget.

Vi har idag en åkeribransch i fritt fall och en kris som gör att den förtvinar i Sverige. Branschen är livsviktig för svensk ekonomi och omfattar 10 000 åkeriföretag som sysselsätter 86 000 personer. Den sammanlagda omsättningen är 100 miljarder. Priset betalas av chaufförer med sämre löner, ovärdiga arbetsförhållanden och ett farligare arbete.

Men priset betalas också av alla hederliga åkerier som utsätts för en prispress som omöjliggör konkurrens på lika villkor och tvingar många att stänga ner verksamheten. Och av miljön som tar stor skada av en hårt prispressad åkeribransch, med okontrollerade stora utsläpp och halvtomma transporter. Det svenska samhället går även miste om hundratals miljoner i undanhållna skatteintäkter som kunde gått till välfärd och investeringar för oss alla.

Problemen är inte nya och problemen har påtalats av exempelvis Transportarbetarförbundet under lång tid. Det är uppenbart att regeringen och infrastrukturministern Anna Johansson agerat för långsamt och kraftlöst. Regeringen uppfyller inte ens sina egna löften från valrörelsen.

Daniel Sestrajcic (V).

Från Vänsterpartiets sida vill vi i ett första steg se följande fyra åtgärder omedelbart genomförda:

• Inför den holländska modellen som gör att ett åkeri endast kan använda sig av personal som har en tillsvidareanställning, kör åkeriets egna lastbilar och omfattas av gällande kollektivavtal. Vi vill dessutom förbjuda möjligheten att använda F-skatt för bara en arbetsgivare.

• Satsa 50 nya miljoner på att förstärka trafikpoliserna och skapa en specialenhet inom polisen för att ta tag i illegala transporter på allvar. Dra in trafiktillståndet för oseriösa företag.

Emma Wallrup (V).

• Skärp beställaransvaret och gör det omedelbart efter Transportstyrelsens delredovisning av sitt uppdrag i mitten av mars. Transportköparna och logistikföretagen – de som beställer transporterna – ska fullt ut vara ansvariga för chaufförens arbetsvillkor. Tuffare sanktionsmöjligheter mot dem som inte tar det fulla ansvaret.

• Upprätta öppna, transparanta och tvingande register på alla som är verksamma i transportnäringen i Sverige. Inte minst för att förenkla skatteverkets viktiga kontrollverksamhet för att avslöja fusket och fasaderna.

Vänsterpartiet säger nej till lönedumpning och kräver svenska kollektivavtal och trygghet på jobbet för alla chaufförer som arbetar i landet. Det måste också vara schysst konkurrens mellan åkarna. Lika villkor och regler ska gälla för alla som framför tunga fordon i kommersiell trafik i Sverige.

Daniel Sestrajcic (V), skattepolitisk talesperson
Emma Wallrup (V), trafikpolitisk talesperson