Fredrik Brøndum, ­Euro­lines, är inhyrd för att kontrollera ID. Han har fått avhysa en del resenärer som saknat giltig legitimation, berättar han. Foto: Emil Langvad

Busschaufförer som utan utbildning för detta ska avgöra om ett uppvisat pass är äkta. Risk för hot- och våldssituationer för personalen på buss och tåg. Kanske minst en timme längre restid med tågen. Så lät farhågorna inför beslutet om de gränskontroller mot Danmark som trädde i kraft den 4 januari. Arbetet klev på bussen i Malmö i början av februari för att ta reda på hur det har gått.

Vi rullar ut över bron en grådisig februarifredag. Vi ska till Köpenhamn via Kastrup, och sedan tillbaka till Malmö. Bussföraren Roland Nilsson har bytt av kollegan som kommit med Swebus-turen från Oslo.

– Jag kontrollerar bara id-handlingar på Kastrup. De som kliver på där har ju varit ute och flugit, så de har sina papper i ordning. Det har inte varit några problem alls. Inne i Köpenhamn har kontrollerna lett till några incidenter, men då körde inte jag, berättar han.

Om passen är äkta eller inte kan han inte avgöra, men det har han inte heller som sin uppgift, säger han. Ser det okej ut har han gjort sitt jobb, och Swebus riskerar inte att behöva betala de 50 000 kronor som transportörer annars hotas av.

Ledningen för Swebus är alltjämt kritisk till att ansvaret och kostnaderna för kontrollerna har lagts på bolagen. För att inte bussföraren ska få ett alltför tufft uppdrag vid Köpenhamns central har företaget hyrt in hjälp av Eurolines, ett annat bussbolag som sedan tidigare har en rutin för pass- och id-kontroller.

Även på tågen är det dansk personal som sköter den första kontrollen, på tågstationen under Kastrup. Där måste alla passagerare gå av tåget, visa id och kliva på ett nytt tåg på en annan plattform. Det tar förstås en del tid, särskilt i rusningstrafik, och många pendlare börjar såhär efter en månad bli trötta på krånglet. I Hyllie på svenska sidan är det dags igen, där väntar den svenska passpolisen.

Också vi ska kontrolleras igen vid återkomsten till Sverige, av någon i den svenska gränspolisstyrka som satts ihop av Skånepoliser och tillfälliga förstärkningar från andra distrikt.

Skärmavbild 2016-02-10 kl. 11.36.05Vid Köpenhamns hovedbangård stannar vår buss och alla andra långfärdsbussar vid hållplatser längs en gata som löper parallellt med järnvägsspåren.

– En del tror att de har kommit fel. Det här är centralstationen i landets huvudstad, och de har inte ens en bussterminal, säger Roland Nilsson och skakar lätt på huvudet.

Den belgiska studenten Karel Cappelle har i alla fall hittat fram. Han är på väg till en kompis som pluggar i Göteborg och han har passet redo; han hade hört talas om kontrollerna. Emilia Roback från Norrköping står också vid hållplatsen och väntar med legitimation i sin hand.

I lysande orange reflexväst kliver Fredrik Brøndum från Eurolines fram och släpper efter kontrollen ombord passagerarna en efter en.

– För ett par veckor sedan var det en man som smet ombord och gömde sig på toaletten. Han vägrade komma ut, så den bussen kunde inte åka förrän vi fått hit polisen för att avhysa honom. Några andra har jag avhyst själv, det har varit sådana som haft enbart ett asylkort, det är inte en giltig legitimation, säger han.

Vår tur avgår mitt på dagen, och i dag är det bara totalt åtta passagerare som ska med. Ingen kliver på vid Kastrup på denna tur. På andra sidan bron kommer två svenska gränspoliser ombord. På ett par minuter har de kontrollerat att alla har pass eller id, och Emilia Roback konstaterar att hon satsade rätt när hon tog bussen i stället för tåget.

– Jag jobbar på Danske Bank i Linköping, jag åker bara hit till Köpenhamnskontoret ibland. Men förra fredagen tog det minst 40 minuter extra med tåget, så jag chansade på att det här skulle gå smidigare.

Skärmavbild 2016-02-10 kl. 11.36.09Hon har kolleger som pendlar från Malmö dagligen. Flera av dem har tröttnat på den extra restiden och tar numera bilen i stället. Läkemedelsföretaget Ferring i Danmark, med många svenskar i personalen, har börjat köra sina anställda med egna bussar över bron. Inom näringslivet knorras det: Allt det man byggt upp med en gemensam Öresundsregion med smidiga kommunikationer är nu hotat, tycker vissa.

I och med att även Danmark har infört gränskontroller mot Tyskland diskuteras om de dubbla kontrollerna på ömse sidor bron kommer att fortsätta behövas, men tills vidare är de kvar. Regeringen har förlängt kontrollerna med en månad, till den 9 mars.  Enligt EU:s regler finns en gräns på ett halvår för hur länge tillfälliga gränskontroller får upprätthållas.

Att åtgärderna har gett det resultat man önskade sig syns i statistiken: I januari kom färre asylsökande än på många månader till Sverige.

Samtidigt är trycket på Turkiet och södra Europa stort, inte minst från ett alltmer sönderbombat Syrien. Hur länge Sverige kan hålla flyktingströmmarna ifrån sig återstår att se. Människor som flyr för sina liv söker sig nya vägar.

– Det var en som de tog där borta i tågtunneln, berättar Roland Nilsson med en gest mot den danska sidan. Han hade gått längs rälsen därinne flera kilometer innan han blev upptäckt.

LÄS OCKSÅ:

Ledare: Id-kontroller – Löfven och Romsons eget ”Mars attacks”

Bussförare får göra id-kontroller

Kritiserade id-kontroller i gång

50 000 i avgift för missad kontroll

Kommunal: Belasta inte våra medlemmar med gränskontroller

Seko säger nej till id-kontroller

Siffror

• 4 172 personer sökte asyl i Sverige i januari. Det var färre än samma månad i fjol, och betydligt färre än under hösten. Allra flest kom i oktober, då 39 196 personer sökte asyl i Sverige.

• 15 000 personer, drygt, pendlar över Öresund dagligen, Den största delen av dem, 8 600, tågpendlar.