Martin Lindgren, ordförande i Svensk Pilotförening, har aldrig hört talas om en pilot som nekas anställning på grund av arabiskt efternamn. Han tror snarare att den hårda arbetsmarknaden är orsaken till Rezas problem.

– Det är extremt svårt att få arbete. Tur och kontakter behövs för att få jobb. Även om du har tio års erfarenhet uteblir svar på jobbansökningar. Slumpen avgör om du kallas till anställningsintervju.

– Dessutom är yrket extremt internationellt. I hela världen är arbetsmarknaden för piloter svår.

När SAS i slutet av förra året offentliggjorde sitt behov av 200 nya piloter blev beskedet en nyhet i allmänna media. På över tio år har bolaget inte anställt i cockpit.

På den tiden har villkoren i yrket förändrats radikalt och färre piloter behövs.

– Arbetstiden har ökat kraftigt. Utländska bolag dumpar villkor och löner och flygplanen är mycket större idag och tar många fler passagerare än för 10, 15 år sedan. De tvåhundra piloter som SAS nu anställer måste också ses i ljuset av att det finns tusentals arbetssökande piloter i Skandinavien, säger Martin Lindgren.

LÄS OCKSÅ:

Arabiskt efternamn stoppar pilotjobb

”Fel” namn en stor nackdel