Foto: Bertil Ericson

Hårdare sanktioner infördes förra året mot utländska lastbilar som kör otillåten inrikestrafik. Men bara 72 fordon har avslöjats av polisen. Transport kritiserar insatsen som alldeles för svag.

EU:s regler tillåter utländska lastbilar att ta några inrikes transporter på väg ut ur landet. Den så kallade cabotagen har missbrukats av flera utländska åkare som satt i system att konkurrera med svenska åkerier genom dumpning av sina priser.

De utländska lastbilarna lämnar landet i en kort sväng någon gång i veckan och fortsätter sedan med inrikes körningar. Andra tar fler körningar än tillåtet.
Från den 1 mars förra året kan polisen stoppa fuskande fordon och på plats ta ut en sanktionsavgift på 40 000 kronor. De kan använda sig av klampning (låsa fast lastbilen) i 24 timmar. Förra årets facit är 72 stoppade fordon och 2,4 miljoner kronor i avgifter.
Transport tycker detta är långt ifrån tillräckligt.
– Om de hade hittat 72 fuskande fordon i en stadsdel i Malmö skulle jag inte ha sagt något, säger ombudsman Lars Mikaelsson till tidningen Transportarbetaren.
Myndigheterna anser däremot att de skärpta reglerna haft effekt.
– Vi upplever att de företag som tidigare var mest frekventa inte längre rapporteras lika ofta, säger Rainer Nilsson, sektionschef på Transportstyrelsen till tidningen.