Foto: Anders Wiklund/TT

TRSM Group, som idag kör flygbussar till Arlanda, är den stora vinnaren när sjötrafiksupphandlingen för Stockholms skärgård avgjordes. Befintlig personal ska tas över av bolaget som även kommer teckna kollektivavtal med Seko, skriver Sekotidningen.

För två år sedan avbröts upphandlingen av sjötrafiken i Stockholms skärgård. Liberalerna (då Folkpartiet) och Centerpartiet gjorde då gemensam sak med den rödgröna oppositionen. Det handlade bland annat om att man inte skrivit in några garantier för att den befintliga personalen skulle få följa med till eventuella nya operatörer.

Nu har man alltså gjort om upphandlingen och skrivit in att det handlar om så kallad verksamhetsövergång, vilket innebär att en ny operatör måste ta över befintlig personal.
– Det är väldigt bra att vi fick in det kravet, vilket ju skapar mycket större trygghet för våra medlemmar, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk till Sekotidningen.

TRSM vann det största trafikområdet, mellanskärgården. Bolaget är nystartat och verksamheten består i en utmanarbusslinje Stockholm­-Arlanda där trafiken startade tidigare i år. Där har TRSM tecknat kollektivavtal med utbrytarfacket Baro (Bussarbetarnas riksorganisation), trots att det är Kommunal som traditionellt organiserar bussbranschen.

Att de ska ta över befintlig färjepersonal ser Kent Dahlberg, operativ chef på TRSM, som en självklarhet.

I det trafikområde som tilldelats TRSM handlar det främst om att bemanna Waxholmsbolagets egna fartyg, men bolaget har också kontrakterat ett antal mindre rederier med egna fartyg för vissa delar av trafiken. Förutom TRSM Group 1 som tilldelats område norra och södra mellanskärgården fick Blidösundsbolaget AB område norr- och innerskärgården och Utö Rederi AB område södra samt sydöstra skärgården

Avtalstiden är 12 år och det totala värdet är 311 miljoner årligen. Trafikstart är den 15 april nästa år.