LO:s filmer på deras Facebook-sida har fått stor spridning på kort tid.

Det tog bara 48 timmar så hade 1,6 miljoner svenskar sett LO:s första film med kritik mot SD. Man räknar med stor spridning också för den film som har lagts ut i dag. LO når helt nya grupper med sina SD-kritiska filmer, förklarar sociala medier-strategen Johan Ulvenlöv. Det första klippet har sett av 1,6 miljoner.

LO driver just nu en kampanj gentemot Sverigedemokraterna på Facebook. Först ut var en film där SD:s politik på välfärdsområdet sågades (se filmen här).

Nästa avsnitt, som lades ut i dag (onsdag 4 november), handlar om att partiet skulle ha lagt sig för näringslivet när det gäller frågan om vinster i välfärden (se filmen här).

Johan Ulvenlöv, LO:s strateg för digitala medier, häpnar över det stora genomslaget för den första filmen. 1,6 miljoner såg den under de första två dygnen.
– Jag har inte sett något liknande. Det är en enorm summa och det skedde under en väldigt kort tid.

Han jämför med det virala genomslag som professor Hans Rosling har fått. Förklaringen, tror Johan Ulvenlöv, är att det finns en stor efterfrågan på sådant här material.
– Där människor kan ta ställning. Man vill vara med i diskussionen.

Och det handlar inte bara om att LO når de redan frälsta, menar han, det vill säga personer som redan är kritiska till Sverigedemokraterna som parti och dess politik.
– Vi vet att vi når rakt in i SD-lägret. Vi ser att även sverigedemokratiska sympatisörer har delat det här klippet. Vi har träffat helt andra målgrupper än vad vi vanligtvis gör.

Lena Hennel