”Jag bara pekar på vad som är fel, sen får någon annan skruva” säger Per Olof Malmberg, som har nog av skruvandet på fritiden. Foto: Henrik Witt

Opus Bilprovning ligger i Taljaområdet lite utanför Flen, och den här fredagen är en VW-pickup först att rulla in klockan sju på morgonen. Per Olof Malmberg har varit på plats sedan tio i sju och går systematiskt igenom det som ska kollas – bromsar, däck- och hjulupphängning, rost, utsläpp och att all belysning fungerar. Allt ser fint ut och en lättad ägare rullar iväg.

När det närmar sig lunch har Per Olof Malmberg hunnit med åtta bilar och konstaterar att alla klarat sig bra.

– I dag har jag faktiskt bara hittat en bil som hade ljuset lite felinställt, men det fixade jag till åt ägaren. Ingen har fått någon anmärkning.

I tjugo år har han arbetat som besiktningstekniker, först på Svensk bilprovning och efter att den konkurrensutsattes 2012 på Opus. Han trivs – bilar är ett stort intresse – och han vet att han kan jobbet.

– Det har skett en del genom åren. De riktiga skrothögarna har försvunnit, bilarna där man svetsat och svetsat. I dag lagar folk inte rost som förr.

I gengäld kommer det nyheter som elbilar och hybridbilar. Per Olof diskuterar en kommande utbildning kring dessa med sin chef medan de väntar på en röd Renault som är nästa på tur.

Det viktigaste hjälpmedlet i besiktningsteknikerns vardag är en handdator där besiktningens alla delmoment ska prickas av. Den är alldeles utmärkt – så länge den fungerar.

– Ibland blir det tvärstopp i den, eller oftast i nätet som den kommunicerar över. Då kan man inte göra någonting – och det kan vara väldigt irriterande.

Kunderna, då – blir de inte arga när man klagar på deras ögonstenar?

– Nej, jag tycker inte att det är så mycket sånt. Man får ju uttrycka sig lite diplomatiskt också. Och ofta kan jag ge goda råd som bilägarna blir tacksamma för, hur de kan förebygga så att det inte behöver bli något allvarligt fel.

Klockan fyra rullar ett Thule-släp in för dagens sista besiktning. Besiktningar av sådana lätta släpvagnar görs alltid av två tekniker tillsammans – dels behöver en köra bilen och den andra ha fokus på bromsarna på släpet, dels behöver en stå i undersökningsgropen medan den andra är i marknivå.

Tio över fyra tar Per Olof Malmberg bilen hem till närbelägna Sparreholm och har hela helgen på sig att ägna sig åt sitt stora fritidsintresse.

– Jag har sju bilar. Tre Plymouth, två Dodge, och två Volvo.

Klicka på tidslinjen för att se den i större format.