Borta är skölden och den svarta texten. Nu står bara namnet i rött, med en ring som punkt på slutet. Kommunals nya logotyp är en del av fackförbundets varumärkessatsning, berättar tidningen Kommunalarbetaren – som för övrigt också bytte grafisk profil igår.

kommunallogga– Vi visar med loggan att vi är i takt med tiden, med en tydlig avsändare till våra medlemmar var de än befinner sig, sa Kommunals ordförande Annelie Nordström när loggan presenterades på Kommunals förbundsmöte på Arlanda igår.

Kommunalarbetaren har frågat vad kalaset kostade, då medlemmar hört av sig och undrat varför medlemsavgiften ska höjas med två procent.

– Jag vet inte exakt vad loggan kostar, svarade förbundskassören Anders Bergström, som också påpekar att pengarna till varumärkessatsningen, totalt 30 miljoner, tas ur förbundets kapital och alltså inte påverkar medlemsavgiften.

Anna Lundströmer, ansvarig för Kommunals grafiska formgivning säger att den nya grafiska formen, som logotypen är en del av, kostar 1,7 miljoner kronor.

– Det blir 3 kronor och 29 öre per medlem, säger hon till Kommunalarbetaren.

ka1015_nyformTidningen Kommunalarbetarens egen omgörning är den första på åtta år, och enligt läsarundersökningarna efterlängtad av läsarna. Tidningens nya logotyp består åter av hela ordet Kommunalarbetaren, i stället för det tidigare KA. Andra förändringar är mindre format, ljusare papper, ljusare layout och ny typografi. Dessutom utlovas mer ”pepp och inspiration” i artiklarna. Det är designbyrån Kate som står bakom redesignen av Kommunalarbetaren och ka.se.