Tyskland har inte rätt att kräva att de lastbilsförare som kör transittrafik igenom landet ska ha tyska löner, har EU-kommissionen slagit fast.

Efter nyår införde Tyskland lagstadgade minimilöner.

För att motverka social dumping vill regeringen att tyska minimilöner även skulle gälla de som jobbade i Tyskland under kort tid, även lastbilsförare som körde transittrafik. Nu tvingar EU-kommissionen Tyskland att backa.

Kravet på att minimilöner ska gälla transitförare strider mot den fria rörligheten, slog EU-kommissionen fast i tisdags. Förslaget att exempelvis polska lastbilsförare ska få tyska löner då de kör igenom landet har fått grannländerna att rasa.

I Polen var lastbilsförarna kritiska eftersom de trodde att de skulle bli av med jobben.

I Sverige, Danmark och flera andra länder oroades fack och arbetsgivare för att det skulle bli ett lönesystem som såg ut som ett lapptäcke. Den som körde från norra till södra Europa och passerade fyra eller fem länder skulle då i teorin kunna få lika många olika löner under en resa.

– Det ger potential för kaos, sa Magnus Falk, internationell sekreterare på Transport till Arbetet innan beslutet.

Arbetsgivarna på Almega hävdade att det inte gick att övervaka att tyska löner betalades då lastbilsförarna bara passerade landet en kort stund.

Tyskland har två månader på sig att överklaga beslutet.