ardalan

– Det här är en ideologisk fråga. Vad det gäller är om vi ska värna svenska kollektivavtal eller inte, säger Ardalan Shekarabi. Foto: FANNI OLIN DAHL

 

– Svenska skattemedel ska aldrig användas till social dumpning. Civilminister Ardalan Shekarabi var tydlig i riksdagen i kväll, tisdag. Reglerna för offentlig upphandling orsakade en stenhård ideologisk debatt mellan honom och Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M).

Han tog taxiförarnas usla villkor, senast uppmärksammade av Ekot i dag, som exempel på hur kommuner och landsting bidrar till social dumpning. 100 taxiförare i Stockholm, Göteborg och Malmö hade svarat på frågor om sina villkor.

–  70 procent av dem kör färdtjänst och sjukresor till löner som är omöjliga att leva på. De flesta har bara provisionslön.  Det här är verkligheten på svensk arbetsmarknad. Vi bidrar till den med våra skattepengar genom att inte ställa krav på schysta villkor, betonade han.

Den 1 september ska regeringens utredare, professor Niklas Bruun, tala om hur krav på villkor enligt kollektivavtal kan skrivas in i en ny lag om offentlig upphandling. Sedan ska förslaget ut på remiss och regeringen ska skriva ett lagförslag. Det ska träda ikraft den 1 juli nästa år – om det nu går att baxa genom riksdagen.

Ann-Charlotte Hammar Johnsson är redan klar över hur det ska gå till.

– Regeringen och Sverigedemokraterna är överens, sa hon i riksdagen.

Hon och partikollegan Maria Malmer Stenergard varnade för att regeringen tänker gå längre än de nya EU-reglerna tillåter. Krav på villkor enligt kollektivavtal drabbar små och medelstora företag. Det blir svårare för ett stort antal företag att delta i offentliga upphandlingar.

Och rötäggen kan bekämpas utan krav på villkor enligt kollektivavtal.

–  Ministern målar upp en bild av svensk arbetsmarknad som en enda stor social soptipp, ansåg Maria Malmer Stenergard.

Ann-Charlotte Hammar Johnsson tyckte att det luktar protektionism.

– Ni slår ut ett antal aktörer från morgondagens upphandlingar.

Ardalan Shekarabi tror inte att det är där skon klämmer. Efter debatten säger han till Arbetet:

– Nu verkar det finnas de som vill attackera kollektivavtal och den svenska arbetsmarknadsmodellen i politiska sammanhang. Det är något som man inte sett lika tydligt tidigare under de senaste åren.

–  Jag trodde att vi hade kommit längre i Sverige. Taxiförarnas verklighet är reell också för väldigt många andra. Jag kan inte förstå hur man undvika att se sådana villkor som ett stort samhällsproblem. Det handlar om människor av kött och blod.

– Här är regeringen väldigt tydlig. Vi kommer att stå upp för den svenska modellen. Vi ska använda det utrymme som EU-rätten ger att ställa krav på goda villkor för arbetstagare i offentliga kontrakt.

Stockholms läns landsting och Göteborg handlar upp färdtjänst just nu. Stockholm ställer inga sociala krav. Göteborg kräver villkor enligt kollektivavtal för första gången. Senare i år ska Malmö handla upp färdtjänst enligt Vita Jobb-modellen.

Vita Jobb-modellen var också med på ett hörn i riksdagen. Den attackerades av båda moderaterna. Svenskt Näringsliv har anmält modellen till Konkurrensverket. Denna anmälan har kompletterats med mer juridik undan för undan. Det är nya hänvisningar till paragrafer och rättsfall.

Konkurrensverkets beslut kommer tidigast under andra halvan av maj.

• Se debatten