Tolv döda lastbilschaufförer räcker inte. Ytterligare tre chaufförer dog på vägarna förra året.

I februari berättade Arbetet att lastbilsförarna toppar Arbetsmiljöverkets statistik över dödsolyckor på jobbet 2014 med tolv döda. Det motsvarar mer än vart femte dödsfall på jobbet.

Men siffran säger inte hela sanningen. Om man lägger till Trafikverkets siffror blir bilden ännu mörkare. Tidningen Transportarbetaren har lagt ihop siffrorna.

För en månad sedan inledde Arbetsmiljöverket en inspektion av 600 åkeriföretag. Enligt verket är trafiken farligast ”särskilt i samband med stress, arbetsmängd och väglag”.

Transport har beställt en utredning om dödsolyckorna. Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, utreder. Syftet är att ta reda på vad som har hänt och vad som behöver göras.

De tolv dödsolyckorna i Arbetsmiljöverkets statistik är en följd av krockar, singelolyckor, påkörningar samt vält-, fall- och klämolyckor. Den stora skogsbranden i Västmanland orsakade ytterligare en dödsolycka. En chaufför blev misshandlad till döds på en parkeringsplats.

Trafikverkets statistik innehåller ytterligare tre dödsolyckor förra året. Samtliga är singelolyckor.