ta4f8d3a

Från vänster Lars Hermansson, Ola Sandh och Raul Blanco utanför Arbetsdomstolen. Foto: JESSICA GOW

 

Lars Hermansson, 71,  Ola Sandh, 70, och Raul Blanco, 71 vill jobba. Det får de inte. De är för gamla.

Nu är de ett fall för Arbetsdomstolen.

– Jag kör bättre nu än när jag började köra buss för 38 år sedan. Jag har lärt mig av erfarenheten hur jag ska hantera saker och ting, säger bussföraren Raul Blanco.

– Jag trivdes väldigt bra med arbetet och tycker att jag klarade det väldigt bra. Kunderna var nöjda och arbetsgivaren var nöjd. Varför kan jag inte få fortsätta i ett, två eller tre år till? undrar färdtjänstföraren Lars Hermansson.

Svaret är att deras arbetsgivare, bussbolaget Keolis, drar en gräns vid 70 år. Åldersdiskriminering, tycker Diskrimineringsombudsmannen, DO. Trafiksäkerheten kräver en åldersgräns, tycker Keolis och Sveriges Bussföretag.

I dag möttes parterna i Arbetsdomstolen. Åldersgränser i arbetslivet har inte prövats tidigare. Domen skapar praxis. DO vill att alla tre ska få ett skadestånd på 100 000 kronor per person.

Alla tre jobbar fortfarande. De har bara bytt arbetsgivare. Raul Blanco och Ola Sand är timanställda på Nobina, som inte har någon åldersgräns. De kör buss i Stockholms innerstad. Lars Hermansson hoppar in som timanställd rektor i Jönköping.

Han gick i pension vid 64 efter 40 år som lärare och rektor. De första åren byggde han ett hus. När det var klart tog han taxikort och fick jobb på Tunabergs taxi, numera en del av Keolis.

– När Keolis tog över drabbades jag och två till av deras åldersgräns. Det kändes väldigt egendomligt eftersom Tunaberg hade haft förare över 70 år tidigare. Ingen hade klagat på det.

Ola Sandh gick i pension efter ett yrkesliv som åklagare vid 67 år ålder. Sedan dess har han hoppat in både som timanställd åklagare och bussförare. På båda jobben föll han för 70-årsstrecket.

I dag jobbar han sisådär 75 procent som bussförare.

Raúl Blanco har kört buss fem dagar i april. I januari blev det 16 dagar. Han föredrar långa arbetspass på nio eller tio timmar.

– Jag är inte slut efteråt. När man är ung slarvar man. När man är äldre lär man sig att planera. Nu sover jag ordentligt och utvilad när jag kommer till jobbet.

Han ser yngre ut än sin ålder. Alla tre är oförskämt pigga och raska. Raul Blanco är vegatarian sedan 48 år, röker inte, dricker inte sprit, tränar och lever ett aktivt liv.

– När jag kom till Sverige för 47 år sedan började jag jobba efter två–tre dagar. Jag har aldrig gått på SFI och aldrig varit på socialen. Jag har alltid jobbat. Om jag slutar jobba nu ligger jag samhället till last. Det vill jag inte, säger han.

På förmiddagen har de tre veteranerna sagt sitt i arbetsdomstolen. Under eftermiddagen vittnade olika experter om åldrande och trafiksäkerhet.

Nu ska Arbetsdomstolen fundera på om åldersgränsen behövs.