reza-in

Reza Forghani på väg till förhandlingarna i AD. Målet ska just börja. Foto: JESSICA GOW

 

I dag inleddes målet om huvudskyddsombudet Reza Forghani i Arbetsdomstolen. Kommunals krav är att Arriva ska betala 300 000 kronor i skadestånd till honom och ytterligare 300 000 kronor i skadestånd till förbundet.

För två år sedan kallades Reza Forghani till förhandlingar på Svenskt Näringslivs huvudkontor. Där uppmanade Arriva och Bussarbetsgivarna Kommunal att avsätta Reza Forghani som huvudskyddsombud. Han anser att målet har principiell betydelse för alla skyddsombud.

Kravet är lagstridigt, anser Bo Villner, jurist på LO/TCO Rättsskydd, och därmed ska Arriva dömas till skadestånd.

– Fackföreningen utser skyddsombud. Bara facket kan skilja ett skyddsombud från uppdraget, säger Bo Villner.

Arriva hävdar att Reza Forghani var ett arbetsmiljöproblem och bestriden krav på skadestånd.

– Vi påstår att han kränkt enskilda tjänstemän, förklarar Bussarbetsgivarnas jurist Jan Bergman.

Frågan är om Reza Forghani försökte lösa arbetsmiljöproblem eller om han själv var ett arbetsmiljöproblem. Det är upplagt för en strid om vem som har kränkt vem.

21 vittnen har kallats – tio av LO/TCO Rättsskydd och elva av Bussarbetsgivarna och Arriva. Företagskulturen och arbetsledningen, till och med klädkoden, på Arriva ska nagelfaras, liksom Reza Forghanis karaktär.

Gunnar Lundby var chef på arbetsplatsen under två och ett halvt år fram till januari 2012. Det här var före Arriva, när Keolis skötte trafiken. Reza Forghani var huvudskyddsombud även då.

– Han är väldigt engagerad och brinner för det han gör. Han har stort rättspatos och är väldigt noga med att inte få egna fördelar. Han körde buss varje dag. Det gör inte alla huvudskyddsombud, sa Gunnar Lundby, ett av Kommunals vittnen.

Relationerna var inte alldeles idylliska på Keolis tid heller. Det förekom 6,6a-anmälningar, skyddsstopp och inspektioner av Arbetsmiljöverket då också.

– Jag och Reza Forghani var oense om ganska mycket. Vi hade högljudda diskussioner, till exempel om arbetstider och stress.

Tre dagar är avsatta. Det kommer inte att räcka. Tidsschemat sprack första dagen. En bra bit över 100 aktbilagor har lämnats in.

Historien började den 20 augusti 2012. Då tog Arriva över busstrafiken i norra Storstockholm efter Keolis. Det blev upptakten till en stormig höst och en kall vinter.

Nu ska Arbetsdomstolen gå igenom 50 händelser – incidenter, inspektioner, möten, rapporter och gräl. Det stormiga första halvåret efter Arrivas övertagande går i repris i Arbetsdomstolen.

Förarna protesterade mot långa arbetspass på tio timmar och pressade körscheman. Det blev ständiga förseningar. Resenärerna klagade och Arriva tvingades böta till SL, Storstockholms lokaltrafik.

Fackmötena var stormiga tillställningar. Det var fullsatt i matsalen på Arrivas depå i Råsta varje gång. Stämningen var närmast desperat. Det blev inte bättre när Arriva började dela ut varningar, steget före uppsägning, till höger och vänster. Relationerna mellan förarna och trafikledarna var anstängda.

Det finns ingen traditionell fackklubb på Råstadepån, bara arbetsplats- och skyddsombud. Som huvudskyddsombud hamnade Reza Forghani mitt i konflikten.

Han gjorde 6,6a-anmälningar till Arbetsmiljöverket. Det resulterade i att Arriva fick förelägganden med vidhängande böteshot – bland annat om arbetstiderna. Företaget uppmanades också att ta hjälp av företagshälsovården om arbetsmiljöproblemen.

Det här är historia. Arbetet skrev om det när det hände. Det kulminerade när Reza Forghani kallades till förhandlingar på Svenskt Näringsliv.  Förhandlingarna gällde honom själv.

– Jag misstänkte att de ville bli av med mig. Eftersom de kallade till förhandlingar enligt MBL:s paragraf elva trodde jag att det handlade om min anställning. På mötet målade de upp en bild av mig som jag inte kände igen mig i. Det var ett riktigt, riktigt hemskt möte, sa Reza Forghani i Arbetsdomstolen.

Han fick inte sparken på mötet. I stället uppmanade Arriva Kommunal att sparka honom som huvudskyddsombud. Kommunal gick till stenhård motattack samma eftermiddag och anklagade Arriva för ”management by fear”, ungefär skräckvälde på svenska.

Kommunal gick hela vägen till AD. Kommunal hävdar att Arriva bröt mot förtroendemannalagen. Förbundet anser också att Arriva kränkte både Reza Forghanis och Kommunal föreningsrätt.

Domen lär dröja. Tidpunkt har inte meddelats ännu, men det kan säkert dröja till augusti.