Inget kollektivavtal, sexdagarsvecka och arbetsdagar på tolv timmar. Till slut sade taxichauffören Hasse Eklunds hjärta stopp. Nästa vecka planerar förare över hela landet en tyst minut för honom. 

Strax efter jul fick Hasse Eklund hjärtstopp och dog hemma i garaget. Han körde färdtjänst för Taxi Kurir i Stockholm. I en intervju med Transportarbetaren undrar nu hans änka Hanna hur mycket usla arbetsvillkor spelade in på hans död. I maj 2013 fick han anställning på Hagsätra taxi, ett åkeri med 30 bilar och färdtjänstbussar.

– Villkoren var absolut inte okej. Inte med tanke på att han slet som en åsna!, säger Hanna Eklund till tidningen.

 Bland annat arbetade han tolv dagar i sträck, månad efter månad, med bara två dagar ledigt efteråt. Förarna körde utan försäkringsskydd och ibland hade de arbetspass på uppemot 14 timmar. Hanna Eklund begärde ut alla uppgifter om Hasses arbetstider från arbetsgivaren.

En snittberäkning visar att han arbetade omkring 9 timmar och 30 minuter per pass under hösten 2013. Rekordmånaden var oktober med nästan 262 inloggade timmar. En vanlig heltidtjänst i taxi, enligt kollektivavtalet, ska motsvara 166,4 timmar.

Nu har Hanna Eklund  anmält arbetsgivaren, Hagsätra taxi, till Arbetsmiljöverket.

Hasse Eklunds sista arbetspass var på julafton då han körde elva timmar. Tre dagar senare fick han hjärtstopp i garaget.

– Jag är övertygad om att arbetsförhållandena orsakade infarkten. Min önskan är att Hasses död ska leda till en förändring i taxibranschen. Att han inte dog helt i onödan, säger Hanna Eklund till Transportarbetaren.

Arbetet har sedan tidigare uppmärksammat de usla arbetsvillkoren för många taxichaufförer. Bland annat har Michael Estwik i Umeå dragit i gång ett initiativ om att förare ska stanna sina bilar två gånger per dygn som krav på kollektivavtal.

– Vi kommer att hålla en tyst minut för Hasse fredag 6 mars klockan 12 , säger Michael Estwik som hoppas att så många som möjligt visar sitt stöd.