En ny tysk lag väcker ilska i flera länder. Lagen tvingar utländska företag att betala minimilöner till lastbilschaufförer.

– Väldigt problematiskt i förhållande till den inre marknaden, säger Jacob Christian Nielsen, chef för danska branschorganisationen ITD, till Ritzau.

Sedan den här månaden måste alla lastbilschaufförer, oavsett nationalitet, betalas minimilön, runt 80 kronor i timmen, när de kör på tyska vägar. Något som riskerar att drabba lastbilsföretag i till exempel Polen, där lönerna är betydligt lägre.

Både Polen och Ungern har framfört klagomål till EU, och en EU-källa säger till Reuters att den tyska lagen kan strida mot EU:s fria rörlighet. Källan säger att EU kommer att titta närmare på det hela, men inga åtgärder har ännu vidtagits.

En talesperson för det tyska arbetsmarknadsdepartementet säger till Reuters att man är övertygad om att man håller sig inom EU-lagstiftningen, men i Danmark är man inte övertygad. I ett gemensamt brev uppmanar fem intresseorganisationer fler danska ministrar, bland andra transportminister Magnus Heunicke, att agera.

– Tyskland får gärna införa minimilön på sin egen arbetsmarknad. Men man har infört minimilön för alla chaufförer som kör genom Tyskland, och det är väldigt problematiskt i förhållande till den inre marknaden, som har varit helt fri sedan 1993, säger Jacob Christian Nielsen, chef för branschorganisationen ITD, till nyhetsbyrån Ritzau.

– Om det här utökas så måste man betala en lön i Frankrike, en annan i Spanien och en tredje i Tyskland.

I Sverige ser arbetsgivarorganisationen Transportgruppen på det tyska greppet med intresse.

– Vi är nyfikna på att ser hur det fungerar i verkligheten. När man stiftar en lag så gör man det för att den ska efterlevas. Jag undrar hur man ska kunna kontrollera en sådan lag, säger Transportgruppens vd Peter Jeppsson.

– Men jag förstår syftet, att konkurrensen ska ske på lika villkor. Det vill vi också. Det här är ett väldigt stort problem. Vi är inte rädda för konkurrens, men den måste få ske på lika villkor.