Taxichaufförer i hela landet protesterar mot dåliga arbetsvillkor. Två gånger per dygn stannar de sina bilar för rätten till kollektivavtal. Michael Estwik i Umeå drog i gång initiativet i slutet av november.

Från början startade upproret som ett stöd till de protesterande lastbilschaufförerna som Arbetet har skrivit om. Men sympatistödet mynnade därefter ut i en protest mot de egna arbetsvillkoren.

En majoritet av landets taxichaufförer har inte kollektivavtal, vilket innebär att de varken har timlön, tjänstepension eller sociala försäkringar.

– För att få en vettig lön tvingas de köra uppemot 200–300 timmar i månaden, säger Michael Estwik och förklarar:

– Uppemot 75 procent av alla våra köruppdrag består av färdtjänst, skolskjutsar och sjuktransporter och dessa ger betydligt sämre timlön för dem som inte har kollektivavtal på sin arbetsplats.

Michael Estwik är själv anställd för Umeå Taxi, som har kollektivavtal, och arbetar 166 timmar i månaden. Ungefär 150 taxiförare ingår nu i upproret. Störst är aktiviteten i städer som Gävle, Falun, Stockholm, Kristianstad och Falköping. På Facebook har hans grupp ”Här stannar taxi för Sverige” lockat ilskna taxichaufförer. De förare som är ute och arbetar uppmanas att varje dag klockan 12 respektive vid midnatt stanna sina bilar i en kvart.

– Vi ska absolut inte neka körningar och enbart göra detta om det är genomförbart. För mig har det inte varit några problem, säger Michael Estwik.

Efter nyår hoppas han kunna träffa riksdagspolitiker i trafikutskottet och diskutera frågan. Protesterna ska fortgå till extravalet 22 mars om riksdagen inte enas med att gå med på kraven om en lag som kräver kollektivavtal vid all offentlig upphandling.