Det är högsäsong på Rimbo gummiverkstad. Många vill ha hjälp att byta till vinterdäck.

arbdagenStefanLindliten– Men i år har det varit en lite konstig säsong eftersom det inte kommit någon snö, säger Stefan Lind.

Klockan är kvart över åtta på morgonen när Micke ringer på med sin punktering. Han är väntad av Stefan, som med en knapp öppnar porten.

Den påtagligt sneda lastbilen rul­lar långsamt in och föraren Micke väntar medan jobbet görs. Däcket behöver inte bytas, det har bra mönsterdjup och bör få en chans till.

Stefan tar fram en elmax, som skruvar av bultarna, sedan rullar han det trasiga hjulet till en maskin som fyller det med luft, sedan tar han fram vanligt såpvatten och penslar på. Där luften pyser ut, börjar såpan att bubbla lite och det tar bara några sekunder för Stefan att hitta stället. På insidan ska sedan en lapp limmas på som ser på pricken ut som dem jag själv lagat cykelpunkor med.

Det luktar starkt, men Stefan försäkrar att medlet inte är farligt. Hans rinnande näsa beror inte på limmet.

– Nej, den beror på mina barn.

Det roligaste är att få åka ut med ser­vicebilen på jourjobb.

– På jourjobb handlar det mer om problemlösning. Det blir alltid nånting som strular. Alltså, själva strulet är inte roligt, men att lösa problem.

En annan bra sak är arbetskamraterna.

– Alla ställer upp för varandra. Ingen går förbi någon som behöver hjälp, oavsett vad det är.

Stefan skulle inte vilja jobba på kontor. Verkstadsjobbet kan vara lite tungt, men framför allt handlar det om att arbeta rätt.

– Lyfter man fel så blir det ju tungt.

När Stefan började jobba på Rimbo gummiverkstad hade han ingen som helst erfarenhet av däck, eller ens särskilt stort bilintresse. Han fick lära sig under arbetets gång. Men några viktiga fel eller misstag gjorde han inte – Stefan tyckte det var bättre att fråga när han var osäker.

– Det är ju chaufförernas säkerhet vi jobbar med här.

Numera är han lite mer insatt när det gäller bilar. Han kan till och med meka lite om det behövs. Hur lär man sig meka av att jobba med gummi?

– Jag tror snarare det är själva tänket som man får in.

Men till årsskiftet ska han sluta. Stefan vill tillbaka till att jobba i förskola.

– Jag var barnskötare förut, nu ska jag plugga till förskollärare.

Video från YouTube

Genom att börja spela videon godkänner du YouTubes dataskydsspolicy.

Klicka för större bild

Fakta

Om Stefan Lind

Bor: I hus i Rånäs utanför Rimbo.

Tidigare jobb: Arbetade som barnskötare i sex år, därefter på Arlanda med bagagehantering.

Utbildning: Har ingen utbildning inom gummi eller verkstad. Gick barn och fritid på gymnasiet och blev barnskötare. Ska snart plugga in på Komvux och därefter 3,5 år till förskollärare.

Om Rimbo gummiverkstad

Ägs och sköts av Göran Tenggren, som tog över 1993 efter sin far.

Källsorterar allt förbruknings­material.

Återvinner 98 procent av alla uttjänta däck med hjälp av SDAB, Svensk däckåtervinning.

 

Om däcktekniker

Arbetet: Byta däck och fälgar samt att reparera däck. Det kan handla om både små fordon och stora industrimaskiner. Även regummering, det vill säga att byta slitbanor på gamla däck för att minska belastningen på miljön. Jourtjänstgöring är inte ovanligt.

Utbildning: Hjulmekanikerutbildning på gymnasiet. Många kurser inom branschen, en del obligatoriska som tillhandahålls av Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (TYA).

Fackförbund: Transport.

Källa: Transport