E-handeln väntas slå nya rekord när årets julhandel drar i gång. Den extra belastningen för de företag som utför leveranserna kommer att innebära tusentals nya tillfälliga anställningar.

Förberedelserna har redan påbörjats inför den stundande e-handelsruschen. Under 2013 ökade den svenska julhandeln på nätet kraftigt, och bidrog till att e-handelsförsäljningen steg med 18 procent under det fjärde kvartalet enligt den e-barometer som då genomfördes av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

– Vår bedömning är att vi kommer att sätta nya rekordnivåer även i år. En grov siffra är att vi behöver 3 000 vikarier över jul. Dessutom kommer ytterligare 50 ombud öppnas för att öka tillgängligheten, säger Mats Ståhlgren, chef för distribution på Postnord Sverige.

Ännu finns inga exakta prognoser för e-handeln inför kommande jul, men Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel, tror på en rejäl ökning även i år.

– Jag tror att vi kommer ligga nära en 25-procentig ökning av e-handeln över jul, säger han. Det har också att göra med att julafton i år infaller på en onsdag, vilket underlättar leveranserna.

Även det tyskägda logistik- och transportföretaget DHL bekräftar att det kommer att anställas extra personal i Sverige över jul för att klara e-handeln. Hur många är ännu oklart.

– Julen är vår mest volymintensiva period. Dessvärre har jag inga siffror på hur det förväntas bli den här julen, men service point, som är vår e-handelstjänst, väntas öka sin trafik med 20 till 30 procent, säger Emmelie Johansson, marknads- och kommunikationschef på DHL Freight.

Även sektorkollegan Schenker planerar en ökning av personalstyrkan under perioden. Runt 100 personer extra ska tas in, vilket är en ökning av personalstyrkan med runt 12 procent.