Här får han köra buss – men inte hos sin gamla arbetsgivare. – Det är litet konstigt att man inte får jobba när man vill, inte minst när alla politiker säger att vi måste jobba längre, tycker Ola Sandh. Foto: Fanni Olin Dahl

Ola Sandh föll för åldersstrecket när han fyllde 70 i maj. Han tvingades sluta som bussförare på Keolis. Nu blir han ett fall för Arbetsdomstolen.

– Jag har kolleger som snart fyller 70. De vill veta vad som gäller, berättar han.

Diskrimineringsombudsmannen (DO) driver tre fall till AD. Det gäller två bussförare och en chaufför i färdtjänsten. De tvingades sluta enbart på grund av ålder när de fyllde 70 år.

DO anser att det rör sig om brott mot diskrimineringslagens förbud mot ålderdiskriminering från 2009.

– Frågan har inte prövats tidiga­re, så rättsläget är oklart. Det be­hövs praxis. Det är viktigt att branschen får veta vad som gäller, säger Marie Nordström, som driver fallen på DO.

Ola Sandh kör fortfarande buss i Storstockholm. När han blev uppsagd av Keolis fick han ett nytt jobb på bussbolaget Nobina.

– Vi välkomnar bussförare över 70 år. Så länge de klarar den årliga läkarundersökningen får de köra, säger Peter Hagert, personaldirektör på Nobina.

Ola Sandh berättar att han har fyra eller fem arbetskamrater på sin arbetsplats i Tyresö utanför Stockholm som har fyllt 70 år.

– Den äldste är 74. Ingen av oss jobbar heltid.

Själv jobbar han sisådär 75 procent, ibland mer och ibland mind­re. Det har han gjort sedan han pensionerades från jobbet som åklagare 2011. Dessförinnan brukade han köra några timmar varje helg. Han började 1998.

– Det blev tungt att jobba som åklagare. Jag ville göra något helt annat för att koppla av. När jag kör buss är jag helt koncentrerad på körningen. Det går inte att tänka på en massa annat samtidigt. Och så är det trevligt att träffa folk.

Efter pensioneringen har han hoppat in både som timanställd åklagare och bussförare. På båda arbetsplatserna föll han för 70-årsstrecket. Han har yngre kollegor på båda ställena som vill fortsätta efter 70-årsdagen.

Därför vill han ha lagen prövad. Juridiken intresserar honom måttligt, ”jag har fått juridik så det räcker”. Det är inte heller en ekonomisk fråga.

– Jag har bra pension.

Han håller sig i form och springer tre eller fyra gånger i veckan. Han sprang maratonlopp i 20 år innan han lade av 2010. Han har klarat läkarundersökningen.

Det hjälper inte. Keolis har en 70-årsgräns.

– Vi har ingen övre åldersgräns utom för särskilda yrken, till exempel bussförare. Efter fyllda 70 år förnyar vi inga kontrakt. Vi gör bedömningen utifrån trafiksäkerhet. Syn, hörsel och reaktionsförmåga förändras med åldern, säger Johan Nordfjäll, pressekreterare på Keolis.

Ola Sandh är medlem i Kommunal. Han tillhör den gamla stammen som tycker att man ska vara med i facket. Kommunal driver inte hans fall. Därmed kan DO ta över.

– Vi bedömde att det inte går att driva det här ärendet, säger Per Svensson, ombudsman på förbundskontoret.

Ola Sandh räknar med att köra buss i tre eller fyra år till och trappa ner undan för undan. Rättvisans kvarnar mal långsamt. Processen startar med förberedande förhandlingar i november, så domen borde rimligen komma innan han har slutat.

Hur det går spelar strängt taget ingen större roll för honom – men väl för andra.

– Vi har fler anmälningar som vilar i väntan på domen, förklarar Marie Nordström.

Bara visstid efter 67

En tillsvidareanställning tar slut när du fyller 67. Efter 67-årsdagen återstår bara visstidsanställning. I våras föreslog Pensionsgruppen, som består av allianspartierna och Socialdemokraterna, att gränsen ska höjas till 69 år.
Både fack och arbetsgivare gör tummen ner för förslaget.
Pensionsgruppen är också inne på att högre pensionålder vore bra, men ännu finns inga förslag. I debatten är 67 år det vanligaste förslaget.