– Körkort blir mer och mer en klassfråga. Studielån för körkortsutbildning kan minska den sociala klyftan, kommenterar LO:s vice ordförande Tobas Baudin förslaget från S.

baudinDen som har avslutat gymnasiet med godkända betyg ska kunna få studielån upp till 25 000 kronor för att ta körkort. Det förslaget var det mest konkreta i S-ledaren Stefan Löfvens sommartal i går, söndag.

Syftet är dubbelt: Att stimulera ungdomar att ta gymnasieexamen och att göra det lättare för dem att få jobb. Siffror från Arbetsförmedlingen och SCB tyder på att det är vanligare att just arbetslösa och lågutbildade saknar körkort – samtidigt som körkort tycks vara en viktigare jobbfaktor för dem med lägre utbildning.

Tobias Baudin, LO:s vice ordförande och ansvarige för ungdomspolitiska frågor, gillar S-förslaget.

– Ungdomsarbetslösheten är skyhög. Samtidigt misslyckas många rekryteringsförsök därför att de arbetssökande inte har rätt kompetens.

– Körkort gör de unga mer anställningsbara. Matchningen på arbetsmarknaden förbättras.

Många jobb kräver körkort, enligt Tobias Baudin, som nämner äldreomsorgen som exempel.

– En stor framtida arbetsmarknad finns inom välfärden, där jobben i bland annat hemtjänsten ofta förutsätter körkort.

Tobias Baudin anser att körkort har blivit en klassfråga. Den aspekten på körkortsutbildningen betonar även Transports ordförande Lars Lindgren.

larslindgren– Att ta körkort är himla dyrt i dag. Unga som har sms-anställningar får ju inte ens ihop till mat åt katten. Körkort förutsätter att föräldrarna har råd att betala.

– Därför är Stefan Löfvens förslag bra. Fast Transport vill helst att körkortsutbildning ska finnas som ett tillvalsämne i gymnasiet, så att alla som vill kan ta körkort utan kostnad.

Carina Lindfelt, chef för Svenskt Näringslivs avdelning för arbetsmarknad och förhandlingsservice, anser att det är bra att Socialdemokraterna har insett att körkort är en viktig faktor för att fler ska få arbete.

– Körkort behövs i många yrken. För andra behövs det för att ta sig till jobbet. Körkort ökar sökområdet för dem som söker arbete.

– Lösningen med lån från CSN kräver däremot en allvarlig funderare. CSN-systemet bygger på en viss studietakt. Vad händer med dem som inte klarar körkortet – ska de betala tillbaka pengarna? Hur många försök ska de få? Och vad ska man säga till de arbetslösa som saknar körkort, men inte tillhör målgruppen för reformen?

Socialdemokraterna kan få svårt att övertyga Miljöpartiet om värdet av att fler unga tar körkort. Partiet har ännu inte kommenterat förslaget, men Lorentz Tovatt, språkrör för Grön ungdom, är kritisk.

– För det första träffar förslaget inte rätt målgrupp: de som bor på landsbygden och som kanske inte är studievana och inte vill binda upp sig för lån, säger Lorentz Tovatt till Aftonbladet. Det träffar i stället dem som bor i storstäderna.

För det andra är hjälp att finansiera körkort en bilvänlig reform, och därmed en miljöfråga, resonerar Lorentz Tovatt, som i stället vill se fler investeringar i kollektivtrafiken.

– Då kan man prata om klass. De som väljer kollektivtrafiken är de som är de som inte har så mycket resurser.

Stöd till körkort är inte uteslutet, säger statsminister Fredrik Reinfeldt till TT.

– Det är inte säkert att det just är studiemedelssystemet som ska användas för detta.

Men han anser att man bör undersöka om avsaknaden av körkort minskar ungas chanser att få jobb.

– Då kan det vara intressant att försöka ändra på det på något sätt, säger Reinfeldt till TT.

 

 

 Läs också:

S: Gymnasium till alla – och lån till körkort