Under övningarna sitter Kristian Ahlström i stridsledningscentralen, ett rum fullt med skärmar, och är ledningssystemoperatör. Foto: Patric Söderström

Fredag är städdag på HMS Carlskrona. För Kristian Ahlströms del blir det märkning av pärmar. Perioderna i hamn är nödvändiga, men en sjöman vill vara till sjöss. Det är då humöret är på topp.

HMS Carlskronas uppgift, om det blir strid, är att förse andra båtar med mat, reservdelar och bränsle. Besättningen övar på just sådana situationer.

– Vi ska värna om Sverige och våra gränser så att vi kan sköta vårt som vi vill. Vi hoppas att dagen aldrig kommer när det blir allvar, säger Kristian.

Under övningarna är det jobba sex timmar, vara ledig sex timmar, jobba sex timmar som gäller. Då sitter Kristian Ahlström i stridsledningscentralen, ett rum fullt med skärmar, och är ledningssystemoperatör.

– Fast alla kallar mig gnist, det gamla ordet för telegrafist. Det kommer av att det blev en liten gnista när man telegraferade.
Smeknamnen är vedertagna, kungen och drottningen hänger på väggen, här är traditioner viktiga. Fast de ska gå hand i hand med modern teknik.

Kristian ytplottar, det betyder att han sköter radarbilden, vet var andra fartyg finns.

– Jag ska ge min vaktchef örnkoll på läget, vi ska inte missa ett radareko runt hörnet.

Kristian står också för det som kallas sambandet, sänder och tar emot i radiohytten. Och om en helikopter ska landa på fartyget är han en av de som tar emot och drar fast den.

– Det typiska är att en sjöman har många roller ombord och är beredd att rycka in överallt. Jag är äldst, många är lite över 20 år och det är deras första jobb. Jag är väldigt nöjd och stolt över mina kamrater. Det är kul att se folk ta ansvar och växa.

Har någon problem måste de redas ut. Det finns inga hemligheter ombord, bara saker folk inte vet om än, enligt Kristian Ahlström. Gemenskapen är stark.

Och några av dem han delade hytt med när HMS Carlskrona patrullerade Adenviken utanför Afrikas horn, är han vän med för livet. Fyra månader 2013 hade fartyget EU-flagg.

– Vi fick göra nytta. Vi var första fartyg på plats när 14 indier togs som gisslan, och vi fick loss dem. Den stoltheten ombord efteråt – den gick att ta på.

Klicka på tidslinjen för att se den i större format.