Cissokos_1416Afrikanska visor. Så kan nya albumet med skånsk-senegalesiska paret Sousou (från Hörby) & Maher Cissoko (Ziguinchor) beskrivas. Deras sång och musik blir som en vidareutveckling av de mjuka melodierna och likaså mjuka, varma mångrytmerna som är typiska för regionen Casamance i södra Senegal. Det visaktiga poängteras av att Sousou ofta ställer ifrån sig koran och spelar gitarr ihop med Mahers solstrålsklingande 21-strängade kora. En och ibland två musiker (på kontrabas och afrikanska handrytminstrument) kompletterar. Ett tajt sound och en gruppkänsla, som ett akustiskt folkafroband. Bäst och vackrast är Sousous och Mahers gemensamma sång. De sjunger (på woluf, franska, engelska, svenska…) så nära, intimt och skönt. Sånger om ur och livet, Afrika och världen, det lilla och det stora, bistra och vackra. Titelspåret ”Afrika Moo Baalu” uppmanar ”Afrikas stora ledare” att stoppa krigen och ta hand om människorna. I ”Aline Sitoe Diatta” hyllas en ung kvinnokämpe från Ziguinchor.

Bengt Eriksson

 

Veckans CD

Africa Moo Baalu

Artister: Sousou & Maher Cissoko
Skivmärke: Jaliya Connection

Sousou & Maher Cissokos nya album Africa Moo Baalu finns på Spotify.

Souou & Maher Cissoko har gort flera tidigare album. Intressant att lyssna bakifrån och framåt och uppleva hur de blivit allt mer samspelta och personliga. Också albumet Adouna (från 2008) finns på Spotify. Liksom albumet Stockholm-Dakar (från 2011).

Maher Cissoko är yngst i en syskonskara om sex bröder och fyra systrar, alla har musicerat och sjungit. Storebror Solo Cissokho (efternamnet kan stavas olika) är också verksam i Norden, bl a medverkar både Solo och deras syster Adama Cissokho på nya albumet Contrebande med gruppen Den fule. Lyssna på Spotify.

Jali och griot är benämningar på professionella musiker (snarast sjungande historieberättare) inom folkgruppen mandingo, mandinka eller malinke. Yrket går i arv genom generationerna och en jali/griot spelar ofta – men inte alltid – det likaså ofta – men inte alltid – 21-strängade instrumentet kora (en västafrikansk harpa eller luta). Den första kora-musiker jag hörde bör ha varit Foday Musa Suso från Senegals grannland Gambia. Det var på albumet Kora Music From The Gambia (1970). Albumet finns på Spotify.

Melodierna och rytmerna från regionen Casamance i Senegal brukar faktiskt vara extra mjuka och varma, liksom leende. Det var den mer moderna gruppen Toure Kunda – också från Zinguinchor – som fick mig att upptäcka det. Bl a Toure Kundas självbetitlade debutalbum (1981) finns på  Spotify.

Det har gjorts en kortare dokumentärfilm om inspelningen av Sousou & Maher Cissokos nya album Africa Moo Baalu. Se och hör på YouTube.
En inspelning från releasekonserten för nya albumet på Victoriateatern i Malmö kan man också se och höra på YouTube.
På YouTube finns även ett radioinslag – både ljud och bilder – med kort intervju samt en live-låt i studion som Sousou & Maher Cissoko spelade in programmet Music Time in Africa vid ett besök i Washington DC hösten 2013.
Till förra albumet Stockholm-Dakar gjorde Sousou & Maher Cissoko en promotionvideo för låten ”Jaliya Mouta” (texten handlar om att bevara jali-traditionen genom att vidareuveckla den). Se och hör videon på YouTube.

Under konserten vid utdelningen av Polarpriset till Youssou N'Dour medverkade Sosou & Maher Cissoko i två låtar tillsammans med bl a Timbuktu. ”Set” var en av låtarna, som kan ses och höras på TV4 Play.
Också den andra låten, ”Boul Bayeko”, kan ses och höras på TV4 Play.

Timbuktu medverkar även i låten ”Jangfata” på albumet Stockholm-Dakar. En promotionvideo som Sousou & Maher Cissoko samt Timbuktu gjorde med låten finns på YouTube.