Den 24:e februari tog LO:s styrelse ett historiskt beslut att inte längre ställa absolut krav på kollektivavtal vid framtida offentliga upphandlingar. Den enda som reserverade sig mot ­beslutet var Svenska Transportarbe­tareförbundets ordförande Lars Lindgren.

Beskedet väckte stor besvikelse och bestörtning hos många LO-medlemmar i allmänhet och Transports medlemmar i synnerhet. Transport hör till de fackförbund som i många år kämpat för att teckna kollektivavtal i verksamheter som taxi, bevakning och åkeri där social och lönedumpning satts i system – inte bara godkända, utan pådrivna av politiska beslut och dåligt upphandlade tjänster.

Detta är bara början på en frontlinje där samhällsutvecklingen drivs bakåt, och detta kommer snart att påverka alla arbetstagare om utvecklingen inte byter riktning. I det läget – när vi kämpar för grundläggande fackliga rättigheter, och det börjar höras krav från medlemmar om att försöka införa åtta timmars arbetsdag, rätten att organisera sig utan att få sparken, en arbetsmiljö värd namnet, och en bra och likvärdig hälso- och sjukvård – så svider LO-styrelsens beslut.

För fackförbunden innebär ett kollektivavtal att vi kan företräda medlemmar om villkoren på arbetsmarknaden, och att fackföreningen kan bevaka att villkoren efterlevs. Det är också kollektivavtalet som står för garantin att våra medlemmar slipper leva som fattigpensionärer när den dagen kommer – ja, som en garanti för att medlemmarna överhuvudtaget får leva till pensionen.

I LO:s och Socialdemokraternas skrivelse om 10 (s)teg mot ett anständigt arbetsliv skriver man att ”EU-parlamentet beslutat att det ska vara möjligt att ställa krav på socialt ansvar och kollektivavtal vid offentlig upphandling.” I december 2013 deltog LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson i en manifestation till stöd för taxiförare som på grund av sitt fackliga engagemang och krav på kollektivavtal förlorade sitt arbete. Karl-Petters deltagande i manifestationen uppskattades stort och bidrog till kampen för kollektivavtal, särskilt i taxibranschen både hos politiker och media. Men nu backar man!

Den nya linjen som LO tänker driva är att det räcker med att anbudsgivare som deltar i offentlig upphandling visar att man tillämpar löner och anspråksvillkor. Företagen skulle alltså inte behöva teckna kollektivavtal! Detta betyder att näringslivet får ännu mer makt och att fackföreningens roll försvagas, och i slutändan säger man farväl till den svenska modellen.

Transports Socialdemokratiska fackklubb anser att LO-styrelsens beslut är oansvarigt och kräver att styrelsen tar sitt förnuft till fånga, upphäver beslutet och återgår till att värna kollektivavtal och det framtida samhälle vi vill ha, där girighet och snålhet inte får förstöra människors hälsa, och inte tillåts skapa en permanent livegen fattigklass. Kampen för kollektivavtal är inte en juridisk fråga i första hand utan handlar om hur vi kan och vill forma det svenska samhället. Kollektivavtalet är skyddsnätet för de grundläggande fackliga och mänskliga rättigheterna i välfärdssamhället. Vi uppmanar fackföreningsrörelsens medlemmar och organisationer att på olika sätt protestera mot beslutet och återgå till en offensiv kamp för kollektivavtal.

Social dumpning och avskaffande av kollektivavtal ska inte drivas fram med våra gemensamma skattepengar och definitivt inte av arbetarnas egna ombud i LO-styrelsen.

Transports Socialdemokratiska fackklubb:

Bror Hellman, Toni Hofdek, Urban ­Koistinen, Jimmy Lindgren, Emma ­Lundberg, Saied Tagavi