Morgonens tågurspårning söder om Stockholms central beror på en av två saker, enligt Jörgen Lundström, Seko.

– Antingen är det fel på infrastrukturen eller också är det något fel på lok och vagnar. Vi ligger långt efter vad gäller underhåll, inte minst på den här sträckan, så det är inte förvånande om det beror på infrastrukturen, säger Jörgen Lundström, ordförande för Sekos förhandlingsorgan i Infranord, till TT.

En undermålig infrastruktur kan innebära fler urspårningar i framtiden. För att förhindra det krävs förebyggande och upprustande underhåll, säger Jörgen Lundström.

– I dag bygger nästan allt underhåll på felavhjälpning. Det betyder att det inte finns en chans att hitta alla fel. Det blir en nedåtgående spiral.

Det var vid 6.30 i morse som godståget spårade ur. Såväl fjärrtåg som pendeltåg blockerades. Hade godståget varit lastat med miljöfarligt gods hade det kunnat få stora konsekvenser.

– Särskilt eftersom det spårade ur på Södra station. Händer något där är det väldigt många inblandade, och då kan det bli katastrofalt, säger Jörgen Lundström.

Just nu finns inga indikationer på vad som orsakade olyckan. Men enligt Tony Persson på Trafikverket finns det inget som tyder på att olyckan ska ha någon koppling till den kritiserade säkerheten kring getingmidjan.

– Det är svårt att sia om huruvida det beror på säkerhetsaspekten, men just nu tyder inget på det. Vi håller på att se över konsekvenser och orsaker och får avvakta utredningens resultat, säger Tony Persson, som är underhållschef för Stockholm.

Underhåll kring getingmidjan har genomförts under hösten och går enligt plan, enligt honom.

– Trots att det här har inträffat nu, tycker jag att säkerheten där är bra. Vi känner oss trygga med de planer som gjorts för sträckan.

Mats Pertoft (MP) vill att infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) ska svara på om hon kan garantera säkerheten för tågtrafiken på getingmidjan. Han tror att dagens olycka kan bero på bristande underhåll.

– Jag kan tänka mig att det beror på det. Det måste vara tätare underhåll där trafikbelastningen är hög. Alla vi som arbetspendlar måste kunna lita på kommunikationerna, säger han till TT.

Socialdemokraterna har i sin budget föreslagit 686 miljoner kronor mer till järnvägsunderhåll. Underhållet är för dåligt, enligt Anders Ygeman (S), ordförande i trafikutskottet.

– Även om det är för tidigt att säga vad olyckan beror på, gör nedskärningarna och uppsägningarna i underhållsbranschen att underhållet knappast kommer att bli bättre — snarare sämre, säger han till TT.

Det är inte konstigt att olyckor som den i dag kan inträffa på sträckan, menar Anders Ygeman.

– Kan du flytta rälsen med bara en hand är det inte otroligt att tänka sig att ett tåg på ett antal ton flyttar rälsen. Det här är den mest trafikerade sträckan i hela Sverige och därmed borde det också vara den som är bäst underhållen. Men så är det uppenbarligen inte, säger han.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) håller med om att underhållet har varit alldeles för eftersatt.

– Jag delar kritiken att det inte har varit ordning på underhållet. Därför har vi höjt vårt anslag för drift och underhåll, säger hon.

Elmsäter-Svärd är medveten om den kritik som framförts om säkerheten på sträckan där godståget spårade ur och säger att det är en av anledningarna till att regeringen fördubblat anslaget till drift och underhåll under det senaste året. Tanken är också att jobba mer mot förebyggande underhåll.

– Den här sträckan ligger efter i underhåll, vilket vi vill åtgärda på både kortare och längre sikt. Just nu pågår höjd riskhantering för sträckan, med mer underhåll i kortare perioder.

Borde inte något ha gjorts tidigare med tanke på att det här är Sveriges mest trafikerade sträcka?

– Svårigheterna är att det förväntas att trafiken ska gå så bra som möjligt medan man gör underhållet. Därför är ett mycket större tag inplanerat, men det kan man göra först när Citybanan kommit på plats. Alternativet hade varit att stänga av all tågtrafik.

Catharina Elmsäter-Svärd tycker att säkerheten på getingmidjan är bra.

– Om vi pratar om att det är låg risk för olyckor så är svaret ja.

Mest trafikerade järnvägssträckan

Järnvägen mellan Stockholms central och Stockholm södra, den så kallade ”getingmidjan”, är landets mest trafikerade järnvägssträcka. Varje dygn passerar här mer än 500 tåg.

Nuvarande anläggning byggdes på 1950-talet och har inte genomgått någon större upprustning sedan dess.

I en rapport, som publicerades i somras, konstaterade Trafikverket att delar av getingmidjan snart nått sin tekniska livslängd och att behovet att renovera och underhålla järnvägen är stort.

Trafikverket har därför, i samråd med tågbolagen, beslutat att trafiken genom getingmidjan stängs av under åtta veckor somrarna 2018—2020 för nödvändig upprustning. Avstängningen sker sedan den nya Citybanan tagits i drift.

Källa: Trafikverket (TT)