Alkobommar med IR-teknik är det nya vapnet mot rattfulla förare som rullar av färjorna.

I Göteborgs hamn testas den nya tekniken inom kort. Samtliga yrkesförare måste blåsa innan de får köra vidare.

Motorförarnas helnykterhetsförbund (MHF) har länge velat prova tekniken i skarpt läge och i slutet av augusti blir det verklighet i ett pilotprojekt vid Stena Lines färjeterminal.

Poängen med att koppla just den här tekniken till alkobommar är snabbheten. Nykterhetskontrollen går på ett ögonblick utan att trafiken försenas.

– Utandningsprovet sker utan munstycke. Man bara andas mot en sensor. Alkoprovet mäter den mättade utandningsluften. Det tar en och en halv sekund, berättar Tomas Jonsson, projektansvarig hos MHF.

MHF ställde krav på alkobommar i landets hamnar för flera år sedan, men frågan om vem som ska betala har förblivit en svår nöt att knäcka. Polisen har inte visat sig intresserad. Inte heller färjerederierna som anser att alkobommar är myndigheternas sak.

Ett annat problem har varit att de alkobommar som hittills provats inte fungerat särskilt bra. Trelleborgs hamn är den enda med alkobom och där testas bara omkring var tolfte förare.

Generellt verkar yrkesförarna ha bättrat sig efter dödsolyckan för fem år sedan då en berusad lastbilschaufför körde mot trafiken på E 65 utanför Svedala. Fem personer förolyckades. Många gånger är det enligt polisen nu i stället privatbilister som är onyktra.

I Skåne tar polisen ytterst sällan rattfulla förare i hamnarna.

– Tidigare hade vi träff varje gång vi var där. I dag nästan aldrig, säger Patrik Ahrlin, närpolischef i Ystad.

Även i Trelleborg har det förbättrats.

– Många åtgärder har bidragit. En är att rederierna inte längre har samma biljetterbjudande till chaufförerna med buffé och fri dricka, säger Jörgen Sjåstad, biträdande närpolischef i Trelleborg.

I Stockholm är onykterheten i hamnarna fortfarande ett stort problem. Var 62:a kontrollerad förare är berusad.

– Ser man till hela landet är var 157:e förare som kontrolleras i hamnarna berusad. I den vanliga trafiken handlar det om var 420:e förare, säger Tomas Jonsson.

Projektet är ett samarbete mellan polisen, Trafikverket, Tullverket och Kustbevakningen. Till en början testas enbart yrkesförare.