NORGE RYANAIR

Säljarna på Ryanair hotas med sparken om de inte lyckas få passagerarna att köpa tillräckligt mycket under flygturen.

Den norska tidningen Aftenposten har kommit över en hemlig handbok för de anställda på det irländska lågprisflygbolaget. I det 36 sidor långa dokumentet ”Turnaround and Inflight Procedures (TIPs) Manual” handlar 17 sidor om hur flygsäkerheten ska förbättras och 19 sidor handlar om hur försäljningen ska ökas.

Enligt dokumentet ska de säljare som lyckas belönas medan de som inte lever upp till försäljningsmålen ska bli föremål för intern utredning.
De som inte lyckas sälja tillräcklig mycket dricka, mat, skraplotter eller tågbiljetter till passagerarna hotas med uppsägning.

Hemliga kontrollanter ska dessutom utvärdera säljarnas insatser i flygkabinen. Personalen instrueras också att ständigt söka ögonkontakt men också att le, även om passagerna inte ser munnen. Enligt Ryanair hörs det på rösten ifall de anställda ler eller inte. Kabinpersonalen ska dessutom ständigt göra sig tillgänglig för passagerarna.
Flygbolaget listar också flera saker som personalen är förbjudna att göra. Dessa är att sitta i ett passagerarsäte, läsa böcker, använda sig av elektronisk utrustning. Det är dessutom förbjudet att inte ägna sig åt försäljning av presentartiklar när tiden tillåter det samt ”sträng förbjudet att visa dålig kundservice.”

Enligt norska tjänstemannafacket Parats ordförande Hans-Erik Skjæggerud så uppvisar Ryanair en olämplig företagskultur och att det är naturligt att ta upp en diskussion om hur arbetsmiljön påverkar flygsäkerheten. Det norska Luftfartsverket har dock nyligen utrett de anställdas villkor på Ryanair och funnit att det inte förekommer några ”slavkontrakt” eller grova brott mot arbetsmiljölagen.