Trots sänkta arbetsgivaravgifter har andelen unga i handeln minskat. Det visar en ny rapport från Handels. Andelen unga minskade marginellt i butik och kraftigt på lager mellan 2006 och 2012.

Arbetsgivaravgiften för ungdomar under 26 år sänktes första gången 2007.

De sänkta arbetsgivaravgifterna kostar drygt 17 miljarder kronor i år. Den summan räcker till 38 000 nya jobb med en månadslön på 25 000 kronor eller 236 000 platser på komvux. Det skulle ge en chans för unga att läsa in gymnasiekompetens.

LO-siffror visar att arbetslösheten bland ungdomar under 25 år utan avgångsbetyg från gymnasiet är 40 procent.

Det var billigare att anställa ungdomar i butik och lager redan innan arbetsgivaravgiften sänktes. Anställda över 35 år kostade mellan 15 och 17 procent mer. Nu har skillnaden ökat till 32 procent.

Trots det är andelen unga lägre nu än före sänkningen.

– Vår slutsats är att det inte funnits något lönekostnadsproblem. Orsakerna till att andelen unga minskar i handeln, trots stora och dyra skattesubventioner, är branschens utveckling och behov av ökad kompetens, står det i rapporten som dömer ut sänkta arbetsgivaravgifter som ”en mycket dyr reform som inte tycks ha några avgörande effekter för att ge unga jobb.”

Det här har Handels redan pekat på i två rapporter om detaljhandeln från 2010 och 2011. Nu går förbundet ett steg till och inkluderar även lager.

Slutsatserna är inte unika. I våras läckte det ut att en pågående studie på uppdrag av IFAU, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, kommer att visa att sänkningen inte har någon större effekt.

Ekonomer av facket är överlag kritiska. Förutom IFAU hör Riksrevisionen, Konjunkturinstitutet och Finanspolitiska rådet alla till kritikerna.

Handels slutsats är att sänkta arbetsgivaravgifter kostar så mycket att det inte finns pengar till andra och effektivare åtgärder för att bekämpa ungdomsarbetslösheten.

Förklaringen till att andelen unga i branschen minskar är att kraven på kompetens har ökat. För att rätta till det krävs en satsning på Handelsprogrammet på gymnasiet och att programmet blir högskoleförberedande.