Arriva har fått böta 4,2 miljoner kronor enbart i januari till Storstockholms Lokaltafik, SL, för förseningar, inställda turer och missnöjda kunder inom Råsta trafikområde.

Sedan tillkommer ytterligare 2 000 kronor i böter för varje kund som har fått resegaranti. Resegarantin slår till vid förseningar på mer än 20 minuter och innebär till exempel att resenären kan ta taxi. Även den kostnaden får Arriva stå för.

Dålig punktlighet kostade Arriva två miljoner i januari. Kravet är att punktligheten ska vara 91 procent. Arriva kom upp till 86 procent.

Missnöjda kunder kostade ytterligare två miljoner kronor i böter. SL kräver att 63 procent av kunderna ska vara nöjda. Arriva kom upp i 55 procent.

Arriva ställde in 69 avgångar i januari. Det kostade ytterligare drygt 200 000 kronor. Varje inställd avgång innebär böter på 3 000 kronor.

SL:s avtal med Arriva listar fyra punkter som kan föranleda böter. Januari blev en svart månad. Arriva bötfälldes på samtliga punkter.