Expediten hos underklädeskedjan kände sig kränkt sedan hon tvingats bära en namnskylt med sin egen bh-storlek på. Det var frivilligt, hävdar företaget. Dynga, anser facket.

Ord stod mot ord när underklädesföretaget Change och fackförbundet Handels möttes i Arbetsdomstolen på onsdagen. Handels har stämt Change på 300 000 kronor sedan företaget ska ha uppmanat sina anställda att bära skyltar med sin bh-storlek på. Den expedit som Handels företräder fick skriftliga instruktioner om att bära skylten, något hon upplevde som både tvingande och kränkande. Change håller inte med.

– Det var frivilligt, och det bestämdes under en telefonkonferens med alla anställda, säger Pia Schöldström, arbetsrättsjurist som företräder Svensk Handel och Change.

Jaana Pålsson, förste ombudsman hos Handels i Sundsvall, säger att deras medlem inte har deltagit vid, eller ens hört talas om, någon telefonkonferens. Handels motsätter sig också att förslaget om bh-skyltarna skulle ha kommit från personalen själv.

– Vi har pratat med våra medlemmar som arbetar på företaget, och det är bara dynga. Och även om det skulle vara ett förslag från personalen så är det märkligt att arbetsgivaren skulle acceptera ett sådant förslag som är väldigt kränkande i sig, säger Jaana Pålsson

Domen kommer 10 april. Kvinnan har nu sagt upp sig från företaget.

En upplevd likhet med säljaren, som till exempel samma bh-storlek, kan påverka kunden positivt. Men att tvinga de anställda att dela med sig av personlig information är ingen bra idé, anser en forskare.

– Om majoriteten av de anställda upplever det som förnedrande och diskriminerande måste det tas bort direkt, annars kommer det även att påverka kunderna negativt, säger Magnus Söderlund, professor vid Handelshögskolan i Stockholm som har forskat om kundbemötande.