Satsningar på personalens hälsa kan ge sju–åtta gånger pengarna tillbaka. Men det gäller att satsa på dem som verkligen behöver, inte på dem som vill vässa sin tid i Vasaloppet, anser Stefan Lundström, specialist på personalekonomiska kalkyler vid Mälardalens högskola.

– Arbetsgivare måste komma till insikt om att den här frågan inte skiljer sig från den om kompetensutveckling.

Viktigt är att satsningar görs inom ramen för företagshälsovård och rehabilitering, och görs på arbetstid. Erbjudandet ska gå till alla som har behov av det, men pengar ska bara satsas på dem som ock­så säger att de själva vill.

– Varför fattar inte arbetsgivare att de ska göra det här för att de tjänar pengar på det? Gör det för att ni är goda kapitalister, säger Stefan Lundström.

Friskvårdstimmar och motionskort som går till alla kan vara bra ur hälso- och rättvisesynpunkt, men det är inte så man når dem som verkligen behöver, anser han.