Arbetsskadorna har fördubblats bland bemanningsföretagen, enligt Arbetsmiljöverket. Men statistiken totalsågas av uthyrarbranschen.

Bemanningsföretagen tycker att Arbetsmiljöverket gör det alldeles för enkelt för sig i sina beräkningar. Närmast vulgär beskrivning, säger Bemanningsföretagens vd Henrik Bäckström, som tidigare själv jobbat med arbetsmiljöfrågor.

– Det är skamligt av en myndighet att utmåla en hel bransch på det här sättet, säger han.

De preliminära siffrorna från Arbetsmiljöverket säger att det anmäldes 1 500 arbetsskador på bemanningsföretag i fjol. Året före var den siffran 840. Visserligen har de anställda i uthyrarbranschen blivit runt tio tusen fler under året, men ökningen av skador kan inte bortförklaras på grund av det. Totalt sett ökade antalet anmälda arbetsskador med fyra procent, mot 79 procent i bemanningsbranschen.

Truckolyckor är den i särklass vanligaste faktorn i statistiken, oftast i partihandeln och livsmedelshandeln. Om uthyrningen ökar där, vilket den har gjort, så ökar statistiken över antalet olyckor bland bemanningsföretagen.

Det är en invändning som Henrik Bäckström har. En annan aspekt som han har starka synpunkter på är att Samhall, som enligt Bäckström står för 20 procent av alla skador, och byggentreprenörer räknas in i statistiken över bemanningsföretag.

Att bemanningsföretagens roll på arbetsmarknaden är känslig märks tydligt. I den pågående stora avtalsrörelsen har flera fack krav på större inflytande. Fackförbundet Handels har många av sina medlemmar bland de olycksdrabbade partihallarna.

”Vi vill skapa ordning och reda i bemanningsbranschen och se till att den inhyrda personalen inte behandlas sämre. Vi vet att det i dag ofta ställs högre krav på bemanningsanställda när det gäller arbetstempo och prestation, vilket kan orsaka skador”, skriver Handels förhandlingsledare Tommy Tillgren.